Oranje vrienden

De dood of de gladiolen. Het mes tussen de tanden. Zo speelden de Mexicanen, Canadezen, Australië en de Verenigde Staten hun eerste WK match. Voor volk en vaderland. De vraag vooraf was of Oranje de eerste wedstrijd tegen het sterke Japan dezelfde geestdrift kon tonen. 

Ik had er weinig vertrouwen in. De voorbereiding was allesbehalve overtuigend. Tegen Algerije was het weifelend en tegen Oezbekistan ronduit slecht in een dramatische setting in NY.

De Amerikanen verrompelde Paraguay met veel power, 4-1. Gelukkig liet moron Trump zich niet zien bij de openingsmatch van de VS. Zijn corrupte maatje Infantino natuurlijk wel. Hij presenteerde trots ‘zijn’ wereldbeker ondanks woekerprijzen, visum perikelen en weigeren Afrikaanse scheids. Chill, relax en geniet van het voetbal was zijn antwoord.

Dat probeerde wij ook..Een avondje Oranje - Nederland vs. Japan - op de vrienden app:

‘He gelukkig,  die spuglelijke Keti Koti inloopshirts hebben ze ingeruild voor een Oranje shirt’, merkt Ab+ opgelucht op.

‘Neem gewoon eens wat meer risico meer tempo, meer alles’, roeptoetoert voormalig superspits Hein, UDO 5.

‘Ze hebben er zin in…….Wie? Die Jappen idd.

Korter...korter..’, predikt Ab+

‘Niemand maakt een actie of speelt een man uit…’ schreeuwt oud-libero Bun, UDO 5. ‘Ik probeer positief te zijn, Aar’, voegt hij er aan toe.

‘Hebben ze wel verdiend, pauze.., gvd’, appt Ab+ cynisch.

 ‘Tis gewoon niet veel, we zullen het van momenten moeten hebben en met een beetje geluk kunnen we misschien een paar potjes winnen maar verwacht geen mooi voetbal’, appt Witte, voormalig technisch brein UDO 5.

‘We doen wel onze best’, roept vriend die liever anoniem blijft.

‘Die de Jong vertraagd de boel’, appt Hein. ‘We missen iemand die naar voren passed…’. Timo - toptennisser 50+ - deelt een G-STAR ad van ‘karakter’ voetballer Veerman.

Het is rust. Ab+ vat eerste helft samen: Oranje overtuigend. Net zo overtuigend als tegen Oezbekistan en Algerije.


‘Ik vind mijn negatieve vrienden nog vermoeiender dan Oranje 😂', appt Tiem.

‘Wat een wereldgoal,  wat speelt Oranje geweldig. 'Best soccer, I have ever seen'. Tremendous players, zou Trump zeggen.

‘Leuk voor Summerville, is ook de enige die een actie kan maken 💪, constateert Ab+

‘Defensieve wissels...fucking Koeman. 'Lekker handig, de snelheid van Koopmeiners en Memphis id counter 😏', zegt Guido die wakker is geworden. 

‘Ake, slot op de deur! ‘Welk fucking slot?’, countert Bun.

Japan kopt in de 88e minuut de 2-2 binnen. 'Verbruggen is toch ook geen puntenpakker',  brult 

‘Draaikont de Jong. Hoeveel ballen heeft de zo bewierookte middenvelder naar voren gespeeld, 0,1 of 2?', gooit Ab+ in de groep.

‘Het was een topwedstrijd’, zei bondscoach Koeman. Welke wedstrijd heeft hij zitten kijken?

Ab+

Trumpland. Wasteland.

Tegen alle adviezen in en onder druk van zijn partner-in-crime Netanyahu, heeft maffiabaas Trump drie maanden geleden Iran aangevallen. ‘Het kan wel', dacht Trump. De oorlog verkeert inmiddels in een impasse en de hele wereld gaat zwaar gebukt onder de gevolgen.

Net als Trump heeft MP Rob Jetten de grootste moeite om ‘het kan wel' - belofte waar te maken. Het wil, na 100 dagen, nog niet echt vlotten met het nieuwe kabinet. In het coalitieakkoord heeft hij zichzelf laten ringoren door de VVD onder leiding van feeks Yesilgöz die al jaren op veel gebieden ‘eigen achterban eerst’ predikt. Tel daarbij op de toxic Techbro’s, bewegingen die graag de democratie saboteren en een krankzinnige president van de VS en je hebt een giftige cocktail. 

Waar Jetten weet dat hij andere partijen nodig heeft om dingen voor elkaar te krijgen denkt Trump werkelijk dat hij alles alleen kan. 

Niets is minder waar. De corrupte Trump zit door zijn totale wanbeleid nationaal en internationaal in de shit. Na ruzie maken met praktisch de hele wereld, heeft de grillige Trump nu ook ruzie met zijn moorddadige maatje Netanyahu uit pariastaat Israël over hoe verder met Iran. Ze hebben zichzelf volledig klem gezet door Iran te onderschatten. De Straat van Hormuz is cruciaal gebleken. Netanyahu wil doordrukken in Iran, maar Trump is al twee maanden op zoek ‘easy way out', zonder gezichtsverlies. Onmogelijk, maar toch.

Trump wil onder druk van de wereldwijde opinie, stijgende prijzen, torenhoge oorlogsuitgaven, zijn ego en aanstaande verkiezingen de oorlog met Iran snel beëindigen. Iran is echter niet gevoelig voor de vele loze dreigementen van ‘king’ Trump. 'Otherwise we gonna blow up Oman’..De straat van Hormuz, cruciaal voor de wereldeconomie, is op dit moment zo goed als volledig gesloten voor scheepvaartverkeer. Ondanks een ‘staakt-het-vuren’ tussen Iran en de Verenigde Staten, blijft de situatie onduidelijk en onveilig. Al maanden is ‘dealmaker’ Trump close to a deal..


Ook de Europeanen, de Spanjaarden voorop, hebben genoeg van zijn ‘bashing’ op Europa,  die wel een moreel kompas hebben. We hebben inmiddels de boodschap begrepen en zetten vol in op meer onafhankelijkheid van de VS. DigiD in Nederland lijkt gered. Voor de rest is het mogelijk al te laat..

Alleen Rutte probeert, tegen beter weten in, de failliete NAVO bij elkaar te houden. Het verzoek van de VS aan Europa om schepen door de Straat van Hormuz te loodsen is vooralsnog afgewezen door de EU. Ook zijn er langzaam signalen dat Europa met vernieuwd zelfvertrouwen met Rusland om de tafel gaat zitten aangaande de oorlog in Oekraïne.

Hoe lang zit de wereld nog opgescheept met deze incompetente, zelfverrijkende, narcistische idioot? 

Gelukkig is Trump zelf zijn grootste vijand. Door zijn destructieve beleid zal hij de mid-terms verkiezingen in november verliezen. De reputatie schade voor de VS is echter ongekend groot.  'About time for a regime change' lijkt me.

Ab+

Oerol queue

Het Oerol festival is ieder jaar weer een feestje. Dit jaar mogen we weer. Echter, ieder jaar heb ik mixed feelings. De Oesterbar van 2023 op festivalterrein ‘De Deining' was de druppel die de emmer deed overlopen. Waar is het patatje oorlog met een vette bamihap gebleven? Tel daarbij op de schreeuwend dure accommodatie, de torenhoge voorstelling prijzen en de horecaprijzen die door het dak gaan. 

Misschien goed om dit elite feestje over te slaan. Vorig jaar sloegen we Oerol om die reden misschien wel over. Of was het toch omdat we geen accommodatie konden vinden?

Maar toch trekt Oerol op het eiland Terschelling ieder jaar weer. Misschien omdat we er getrouwd zijn in 2003. Terschelling voelt toch aan als thuiskomen. De kolonie vissende Lepelaars, de eindeloze stranden, de nukkige fietsenmakers, de meevliegende Tureluurs en het glooiende duinlandschap. En natuurlijk onze jaarlijkse dosis cultuur met sensationele voorstellingen op prachtige locaties op het bounty eiland.


Dit jaar hadden we een bezemkast gevonden voor een godsvermogen. Nu alleen nog maar kaartjes... Gezien de ongekende populariteit van Oerol werkt de organisatie met een wachtrij - queue - voor de kaartverkoop. Als vriend van Oerol krijg je 'voorrang'. Je mag 4 kaarten eerder kopen dan niet-vrienden. Na de hele dag gesteggel en gestress omtrent mijn vriendenstatus had ik 3420 (!) wachtenden voor mij bij het inloggen. Ook niet goed voor mijn algehele gezondheid. Krijgen we wel kaartjes?  Nog een goede reden om volgend jaar dit festival te skippen. De lol gaat er toch een beetje vanaf. Zeker als je de tijd moet doden met het controversiële Europees Songfestival op tv.

Ik schrok van het aantal wachtenden. Mede omdat deze Boomer nooit kaartjes koopt via deze methode. Concerten voor Rosalia, The Weekend of Bruno Mars gaan via dezelfde schrik aangaande methode. De jeugd schrikt er echter niet van. Misschien alleen van de prijs. Die leggen ze overigens ook veel makkelijker neer dan ik.

Na drie uur duimen draaien en onzekerheid was ik eindelijk aan de beurt. Gek genoeg konden we de kaartjes bestellen die we op voorhand hadden uitgezocht. Hoe is dat mogelijk met zoveel wachtenden voor je? Het eerste betoverende wapenfeit van Oerol was geschied.

Ab+




Volle bak koers in Parijs!

Paris Saint Germain en Bayern München speelden in de halve finale van de Champions League zoals Mathieu van der Poel en Pogacar koersen. Aanvallend en volle bak. Het stadion Parc de Princes in Parijs en de hele voetbalwereld raakten in extase. Tactiek? We kijken wel na 90 minuten of na de koers, wie de sterkste is. Voor de kijker super aantrekkelijk. 

De twee topclubs zijn op dit moment het beste wat voetbal te bieden heeft. De kwaliteit van de individuele spelers is ongekend hoog. Olise, Dembele, Kane, Kvaratskhelia, te veel om op te noemen. Stuk voor stuk spelers waar je voor naar het stadion gaat. Met zulke spelers kun je ook vol op het gaspedaal trappen. Er wordt zelfs gesproken over de beste wedstrijd ooit. 

Van terugtrekken in een zogenaamd laag blok, vertragen of afwachten hebben de beste clubs ter wereld nog nooit van gehoord. Pogi en MVDP zijn van hetzelfde hout gesneden. Ze koersen altijd en overal volle bak om hun persoonlijke bingokaart vol te krijgen. Ook de 'spielerei' hebben veel topspelers van PSG en Bayern  gemeen met MVDP en Pogi. De beste spelers van de wereld leverden op moment suprême een topprestatie. Superlatieven schoten tekort. Het ontluikende Franse toptalent Seixas heeft hoogstwaarschijnlijk hetzelfde DNA.  Alleen Vingegaard - die jongen uit het lab - rijdt tactisch wanneer hij weet dat de ander sterker is. Tactiek hoort bij sport, zeker bij wielrennen. Toch? Zou MVDP niet een x zijn ego en 'vriendschap’ opzij moeten zetten om meer kans te hebben om Pogi te verslaan? Het mag best een beetje meer schuren.


Daar heeft Simeone, de opgewonden coach van Atletico Madrid, geen last van. Zij ontvingen in die andere halve finale Arsenal. Overigens hebben zij kwalitatief mindere spelers dan PSG en Bayern. En zijn beide meer verdedigend ingesteld. De Spanjaarden lieten tegen de 'Gunners' zien dat door de tegenstander te ontregelen dat de kans groter is om te winnen. Het was schaken aan beide kanten. Niet alle remmen los om geen onnodige risico’s te nemen. Maar ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat zij hebben gekeken naar de sensationele wedstrijd gisteren in Parijs. Bij vlagen was het best aantrekkelijk en ging het spel over en weer.  Maar over het algemeen werd er met de handrem erop gespeeld om niet te verliezen. Een beetje zoals Vingegaard koerst als Pogi meedoet. De wedstrijd in Madrid werd geleid door de Nederlandse arbiter Makkelie. Hij gaf twee pingels die je, volgens mij, kan geven. 

Volgende week de rematch. Koers!

Ab+


Hors categorie

Het oudste monument werd afgelopen zondag verreden, Luik- Bastenaken-Luik. De koers wordt sinds 1892 (!)  afgewerkt, daarom wordt LBL ook wel La Doyenne (oude  dame) genoemd. Dit jaar met een line-up om je vingers bij af te likken. Topfavoriet Pogacar, toptalent Paul Seixas en ‘kanonskogel’ Evenepoel stonden immers op de startlijst. 

De laatste tankte veel zelfvertrouwen in de Amstel Gold Race. De jonge Fransman Seixas won met speels gemak de Waalse Pijl. Bernard Hinault was de laatste Franse winnaar van de Tour de France in 1985. Frankrijk hunkert weer naar een nieuwe winnaar van de grootste wielerkoers ter wereld. Ook won Seixas dit jaar de Ronde van Baskenland. De Fransman domineerde de Spaanse rittenkoers met een geweldige tijdrit en klasse bergop. En dat op zijn 19e!  Hij rijdt met zoveel overschot rond. Hors categorie, net als Pogacar. Pogi heeft dit seizoen nog maar vier koersdagen. Won daarin wel onder andere de Milaan Sanremo, de Ronde van Vlaanderen en Strade Bianche. La Doyenne heeft de Sloveen al driemaal gewonnen.

Zouden Seixas en Evenepoel een antwoord hebben op Pogi wanneer hij versnelt op La Redoute? Het zou een geweldige koers worden op zondag 26 april.


Na mijn beautysleep, rond 14u, had ik mij opgesloten in mijn mancave met genoeg gelletjes en rijsttaartjes om de 260 kilometer met 4400 hoogtemeters vol te maken. Ik hoorde dat Evenepoel meegeslopen was - onbewust neem ik aan - met een grote kopgroep, maar inmiddels was bijgehaald. Het wachten was tot La Redoute. Daar spatte traditioneel de koers uiteen. Pogi versnelde en reed binnen no time iedereen uit het wiel. Iedereen? Toch zat er nog één renner in zijn wiel. Paul Seixas. De kopman van Decathlon kon aanklampen. Op zijn tandvlees weliswaar, maar hij hield knap stand. Nog nooit kon iemand Pogi volgen op La Redoute. Vandaag wel. Samen vlogen ze, kop over kop, richting de laatste col.

Op côte de la Roche-aux-Faucon moest Seixas toch buigen. Pogi is en blijft de sterkste, maar Seixas klopt hard op de deur.

Solo komt de beste wielrenner ter wereld aan de Maas in Luik over de finish. Seixas wordt sensationeel tweede. Evenepoel sprint nog naar een derde plaats. Er wacht een prachtige heroïsche strijd in de Tour deze zomer. Vollering won, na de Ronde en de Waalse Pijl, met overmacht de koers bij de dames.

Ab+




Radio

Mijn broer woont al tientallen jaren in Apeldoorn, of all places. Saai dorp, volgens zijn eigen zeggen, maar wel ruime groene wijken midden op de Veluwe.  Ik kom er af en toe - niet zo’n family man - maar al die tijd nooit naar het meest markante bouwwerk van Nederland, Radio Kootwijk, geweest. Tot nu. Midden op de Veluwe staat al ruim 100 jaar een betonnen symmetrische mega bunker, Radio Kootwijk. Voor de moderne communicatie hadden we Radio Kootwijk om begin 20e eeuw met Nederlands Indië te communiceren. Of moet ik zeggen te onderwerpen? Maar waarom je dan zo’n architectonisch bijzonder gebouw ontwerpt, is mij een raadsel. De architect Julius Luthmann dacht hier vast anders over.

Ze zeggen dat het gebouw Art Deco stijl is, maar het neigt, zonder enige twijfel, naar brutalisme. Wat een rauw kolossaal gebouw.

Daarna vloog ik met de Volvo richting Teutoburger Wald, vlak over de grens in Duitsland. Op zondag was het koers op mijn Specialized Diverge met maten Joris en Thijmen in de Hennie Kuiper Classic. Ik overnachtte in een typisch Duits Hotel met gemütliche houten banken, Grosse Bieren und schnitzel XL. Supertoll!


Ik had mijn goede moraal uit de RVV en kingsize paracetamol meegenomen naar Duitsland, maar stond direct geparkeerd op het eerste het beste klimmetje. Ik herpakte mij knap met behulp van superknechten Joris en Thijmen gedurende de ruim 90 kilometer. De prachtige omgeving deed de rest. Gezamenlijk proostten we op een geweldige toertocht met ein Grosses Weissbier met braadwürst. Bis nächste Jahre. Onderweg volgde ik op de Radio de Amstel Gold Race die liefkozend ‘Red headed stepchild of the monuments', werd genoemd door Armstrong in zijn ‘Move’ podcast. Topfavoriet Evenepoel won glansrijk de AGR.

Ab+




WOUT!

Wout wint eindelijk Parijs-Roubaix. De meest aimabele wielrenner aller tijden wint de mooiste klassieker in de wielersport. Na jarenlang geploeter, druk en twijfel kwam Wout thuis in Roubaix. Na een tweede, derde en vierde plek in de ‘Hel van het Noorden’ boekte Wout zijn strafste zege ooit. 12 april werd vlak na de finish al uitgeroepen tot een jaarlijkse Vlaamse feestdag. 

Het publiek in de iconische velodrome wordt knettergek als hij de sprint à deux wint van zijn medevluchter en beste wielrenner ooit, Pogacar. Ze bleven over in de finale toen het stof was neergedaald na een heerlijke chaotische koers. Geen vroege vlucht, een gemiddelde van bijna 49 km/u, Ganna 23x lek, overal lichamen. 'Ander soort pedalen, Mathieu!' Alle favorieten reden lek op de gruwelijke kasseien. Een volksheld was hij al, maar na de zege in Parijs-Roubaix maakte hij zich onsterfelijk. 



De tranen rolden over Wout zijn wangen na de finish. Hij kon niet meer stoppen met huilen na de heroïsche winst. Met name om zijn overleden ploeggenoot in 2018 tijdens ‘de Hel’. Maar ook de jarenlange druk om Parijs-Roubaix te winnen en de vele blessures. Alles kwam eruit bij de teamplayer pur sang van Visma Lease a bike. In de armen van ploegbaas Plugge en zijn gezin die WVA door dik en dun hadden gesteund wanneer het weer eens tegen zat. Ondanks de vele successen in voornamelijk de Tour (10 tourzeges!), zijn vooral de setbacks blijven hangen bij het grote publiek. De lelijke val in de tijdrit van de Tour in 2019, de vreemde crash in de Ronde van Spanje 2024 met de punten- en bergtrui rond zijn schouders, de keiharde asfalt-crash in Dwars door Vlaanderen in 2024, zijn lekke band in de finale van Parijs Roubaix 2023 en de enkelbreuk dit jaar tijdens het veldrit in Mol. 

Na zijn epische winst kon hij het allemaal achter zich laten. Hij voltooide zijn ‘levenswerk’ en bevrijdde zichzelf. Heel België is bevrijd. Het is hem zo gegund.

Ab+